Köp- och leveransvillkor
 

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka 3 dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid (upp till ca 14 dagar).

Vi skickar beställningar med Postnord eller DHL Freight. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig fraktkostnaden.

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan, där det är möjligt. Prissättning sker efter PostNords och DHL:s respektive portotabell för brev och paket.

Expeditionsavgift. Vi debiterar en expeditionavgift om 20 kr + moms på ordrar understigande 240 kr ex. moms (300 kr).

  Frakter. Vi gör allt vi kan för att hålla nere porto/fraktkostnad. Vi använder normalt DHL hämtpaket, men sänder eventuellt också med PostNord. Vid utlands- leverans av paket är det PostNord vi använder. Se alternativ i e-handeln. Vid större leveranser (> 20 kg och flerkollisändningar) används normalt DHLs Företagspaket. Stycke- och pallgods är också möjligt, men i många delar av landet dyrt. I de fall leverans sker på lastpall, debiteras köparen en avgift om 90 kr/pall.

Ev. brevaviseringsavgift som vi debiteras av Posten, debiteras kunden.

Vid alla leveranser, utom restordrar, debiteras verklig porto/frakt- kostnad. 

Det har blivit vanligt att sända fraktfritt. Ännu har jag inte hittat något fall när det gjort totala priset lägre. Tvärtom! För att ha låga priser måste varje kostnad vara kalkylerad, som vi och många gör. Det arbetet hoppar man över vid fraktfritt. Då måste man istället ha stor marginal. Så se upp!

 

Betalningsalternativ

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
 

- Postförskott Du handlar mot traditionellt postförskott och betalar när du hämtar varorna. Vi debiterar verklig kostnad om 80 kr + moms vid varje paketförsändelse, 63:20 + moms vid brevförsändelse med PostNord. 60 kr + moms med DHL.

- Förskottsbetalning Främst för kunder utanför Sverige. Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning). En avgift om 20 kr+moms tas ut. Norska kunder betalar till norsk bank och debiteras i norska kronor. Finska kunder betalar till finsk bank och debiteras i euro.

- Faktura Vid betalning mot faktura utför vi kreditkontroll (personnummer eller företagets org. nummer krävs) som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Godkända för att få kredit är givetvis de som redan har kredit och skött sina betalningar. 

- Swishbetalning är vårt alternativ till kortbetalning. Det ger oss möjlighet att hantera restordrar som är vanliga i branschen och som är problem att hantera vid vanlig kortbetalning. Betalningsinstruktioner sänds som ett svar per mail till din orderbekräftelse i e-handeln (kolla din e-post efter order) och när vi vet att vi kan leverera. Tillåt oss möjlighet att byta till närmast likvärdig sort.

 

Vid överskriden betalningstid debiteras en dröjsmålsränta enligt gällande diskonto + 8 %, gäller även kunder i annat land. 

  Obs! inga varor levereras till dem som har förfallna skulder.

Vid andra påminnelsen debiteras en påminnelseavgift om 45 kr. Om ett ärende lämnas till inkasso tillkommer inkassoavgift.

 Katalogbidrag. Om du tycker att vår katalog eller hemsida är värdefull, eller du kanske använder dem i studiesyfte och vill ge ett bidrag till dess utgivning är vårt plusgiro 452 56 84-9 / bankgiro 237-4031. Det går också bra att anteckna i kassan att du vill lämna ett bidrag. Självkostnad för katalog med porto är 40 kr.

 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Läs gärna mer om ångerrätt och reklamation på Konsumentverkets hemsida om e-handel.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Drift & produktion: Wikinggruppen
Produkter
Övrigt